Nyheter

Om två dagar är imorgon historia

Varje dag hittar jag kopplingar till historia i tidningarna. Just nu använder sig Swedbank av Sparbankens historia för att legitimera en ny position efter alla äventyr i Baltikum o dyl. Ambitionen blir nästan övertydlig i namngrupperingen vid loggan Swedbank och Sparbankerna.

Månne är det början på att i Sverige fasa ut det tidstypiska Swedbank mot originalet?…

Nordiska Kompaniet, dvs NK (som för övrigt har ett fantastiskt arkiv) har kanske det elegantaste historiska tilltalet med slogan ”Om bara två dagar är imorgon en bra historia”.

Kampanjen utnyttjar historia för att relansera modeklassiker och utnämna blivande.

Jag hörde en gång en marknadschef på ett av våra starkaste varumärken utbrista hur jobbigt det är att reklambyråerna hela tiden vill använda just historien i reklamsyfte.

Så kan man ju känna – om man är blind för historias värde…

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata