En utställning som anknyter till den nya webbplatsen www.skandiahistoria.se turnerar just nu runt landet. Första anhalten var Skandias huvudkontor i Stockholm.
Utställningen visar både bilder och film från försäkringsbolaget Skandias långa historia och knyter an till den historiska webbplats som Centrum för Näringslivshistoria skapat för företaget.
— Skandia har en fantastisk historia! Vi har genomgått kriser som gjort att historien tidvis glömts bort men vi tror att det här är ett bra sätt att visa upp företagets hela historia. Det är viktigt att förstå var man kommer ifrån för att veta var man är på väg, säger Skandias varumärkeschef Sven Ljungberg som är initiativtagare till både webbplatsen och utställningen.
Under den vecka som utställningen pågår finns även skådespelaren Lennart R Svensson på plats för att varje dag vid lunchtid hålla ett kortare anförande kring olika teman ur företagets historia. Många passar på att komma förbi och lyssna en stund i den stora ljusgården där utställningen är uppbyggd.
— Det här är ett bra sätt att engagera personalen. De är ju de bästa ambassadörerna för vårt varumärke, förklarar Sven Ljungberg.
Förutom att företagets medarbetare på det här sättet får en chans att lära mer om historien så kan de även bidra till historien själva. Ett ”biktbås” gör det möjligt att spela in sin egen Skandiahistoria att spara för eftervärlden.
Sven Ljungberg berättar att det här har varit lite av ett drömprojekt för honom, ett projekt som genomförts med hjälp av Centrum för Näringslivshistoria.
— Vi är jättenöjda med samarbetet. Och vi är inte färdiga riktigt ännu. Utställningen kommer visserligen bara att pågå under några veckor men vi hoppas kunna fylla på webbplatsen men ännu mer material så småningom.
Utställning går efter Stockholm vidare till Skandias kontor i Göteborg, Sundsvall och Linköping.