I en ny intervju med Marknadsföreningen i Stockholm berättar vår history marketing-visionär Anders Sjöman om hur aktivt historiebruk hjälper företagen framåt.
Marknadsföreningen i Stockholm intervjuade för sitt senaste nyhetsbrev vår kommunikationschef Anders Sjöman, som berättade både om nyttan som företag har av sin egen historia, och om vår tredje History Marketing Summit som går av stapeln 6 september i höst. Bland annat sa Anders:
Ett välstrukturerat arkiv hjälper företag att hitta inspiration från vad det gjort tidigare. Vet du var du kommit ifrån är det lättare att ta ut riktningen framåt. De kan dra lärdom från tidigare utmaningar, de kan hitta förslag på produktutveckling, de kan använda sin ursprungshistoria för att stärka både varumärket och organisationen. För varje företag har en historia som är unik och som ingen annan kan kopiera. Vi kallar det för history marketing när företagen aktivt använder sin egen autentiska berättelse.
Här kan du läsa hela intervjun med Anders hos Marknadsföreningen i Stockholms
Vill du lära dig mer om history marketing? Då är 6 sep på Nalen årets höjdpunkt, när vi samlar företag som använder sina egna autentiska berättelser och låter dem berätta hur de jobbar. Med aktivt historiebruk når man nivåer som vi inte tycker vanlig storytelling någonsin kan nå.