Nyheter

Vinstvarning? Livlig debatt i CfN:s regi

Vad är vinst – mer än skillnaden mellan intäkter och kostnader? Idag när vinster i välfärden debatteras är denna fråga het. I torsdags, den 21 maj, anordnade Centrum för Näringslivshistoria en livlig paneldebatt på Stockholms handelskammare som vände och vred på begreppet vinst.

”Var hör vinstbegreppet hemma”, frågade moderatorn Cecilia Stegö Chilò, ”ska det finnas i forskning och kultur eller är vinst bara till för ekonomin?” För entreprenören och finansmannen Olof Stenhammar är vinst en nyckel till risktagande, och därmed till innovation. Samtidigt tror han att få entreprenörer drivs av förväntningar om jättevinster – i allmänhet är kreativitet i företagande snarare idéburen än vinstburen. Vinsten må vara ett mål men den är i första hand ett medel. Daniel Suhonen, författare och företrädare för det fackliga idéinstitutet Katalys, inledde med att konstatera att kapitalismen fungerar – så länge den förstår att den är del av ett samhälle. Vinstuttaget i svenska företag har dock på fyra decennier gått från en fjärdedel till en tredjedel av omsättningen. Detta, menade Suhonen, har lett till stagnerad ekonomi snarare än ökade investeringar, och är inte något som i längden gynnar det kapitalistiska systemet.

Linda Portnoff, forskare på Handels i Stockholm och VD på intresseorganisationen Musiksverige, talar hellre om värdeskapande än om vinst. Vinst är, eller bör vara, ett medel, inte ett mål, menade även hon. Hon gav ett slående exempel: 2014 noterade Apple den största kvartalsvinsten någonsin i företagsvärlden, samtidigt som många musiker har det svårt. ”Men när jag ser min iPhone tänker jag: vad är den värd utan musik?” Vinstens värde ligger i det innehåll den möjliggör.

Marknadsekonomin i ett fritt samhälle ser inte ut på ett visst sätt vid alla tidpunkter i historien, påminde näringslivshistorikernRonald Fagerfjäll. Därför har också vinst förståtts på olika sätt vid olika tider. Vinst är en utslagningsmekanism, den göder utveckling. Ett företag som inte växer är ett zombieföretag – varken levande eller dött.

Vinst behövs för att driva företag, det kunde panelen enas om. Men göder den i först hand utveckling eller ökade samhällsklyftor? För vilka mål ska vinsten vara medlet?

Hela seminariet, med presentationer och efterföljande paneldebatt finns att se här:

 

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata