Att lagra kraft på ett pålitligt, hållbart och ekonomiskt sätt är en knäckfråga i dagens moderna samhälle. Så var även fallet vid 1800-talets slut.
Den svenske uppfinnaren Waldemar Jungner var på väg att knäcka problemet med batteridrivna bilar – redan år 1900. Med sitt revolutionerande alkaliska batteri slog han världsrekordet för batteridrivna bilar på Stockholms gator – 148,5 kilometer på en och samma laddning. Jungners uppfinning kom att ligga till grund för en av de svenska snilleindustrierna, men uppfinnaren själv fick nog av batterivärlden efter patentstrider med Thomas Edison i USA, som kort efter svensken tagit patent på en snarlik uppfinning. Svenska Ackumulatoraktiebolaget Jungner grundades 1910 och blev snart känt för sina batterier under varumärket Nife. På några decennier utvecklades en multinationell verksamhet kring huvudfabriken i Oskarshamn. Företaget lever kvar och ingår i franska batterikoncernen SAFT. Efter över ett sekel är det alltjämt Waldemar Jungners patent från 1899 som ligger till grund för tillverkningen.
I ”Batterifabriken: En uthållig kraftkälla i Oskarshamn” (Förlaget Näringslivshistoria, 2018) skildras utvecklingen. Bokens författare Anders Houltz berättar om resan från en närmast bortglömd uppfinnare, Waldemar Jungner, och hans batterilösning till dagens moderna batteritillverkare. Vi spelade in hela föredraget, bara klicka här och se det.