Alla företag har en historia att berätta, det gäller bara att hitta den. Vår kommunikationschef Anders Sjöman blev intervjuad av tidskriften Livsmedel i fokus.
ICAnder har fungerat som en samlande symbol för såväl ICA-företagen som ICA-handlarna.
Trenden med ”history marketing”, där företag använder sin egen historia för att stärka sitt varumärke, växer allt mer, berättar Anders Sjöman från Centrum för Näringslivshistoria.
ICA fyller 100 år 2017. Det berättar vi med ny historiesajt, fyra handlarmagasin och sju filmer. En berättelse, flera uttryckssätt.
I ett svep fick 9 000 butiker över hela landet en gemensam symbol. Under gemensamt namn skulle handlarna gå från att vara köpmän till att…
Den 24 november 1946. Nils-Erik Wirsäll (t.v.) och Arne Lundgren stiger på ett SAS-plan till USA för att studer amerikanska livsmedelsbutiker. Som synes av klädseln…
Under det teknokratiska 1960-talet demonstreras på Ringbaren i vid Sergels torg i Stockholm en nymodighet: maträttsautomaten. Man trycker på en knapp, en beställning går till…
Folke Jonsson och Birger Eriksson med familjer vid Grindstugan i Uppsala den 14 september 1958. Den charmiga, tidstypiska bilden skildrar lugnet före stormen – en…
Vad sägs om en kunglig kopp kaffe? Här ser vi skådespelerskan Gunwer Bergkvist och hennes lilla hund ta en fika med Prinsesskaffe i teaterlogen någon…
Många företag har i perioder sysslat med annat än de är kända för idag. Visste du att ICA anordnade charterresor? Under vårvintern 1961/62 satsade ICA-förlaget…