Anders Sjöman:
Storytelling fungerar som väl underbyggd bevisföring

VISA BILDTEXT
Anders Sjöman från Centrum för Näringslivshistoria var dagens konferencier.

Alla företag har en historia att berätta, det gäller bara att hitta den. Det menar Anders Sjöman, kommunikationschef på Centrum för Näringslivshistoria och proffs på att spegla stora skeenden i det enskilda exemplet. Anders blev intervjuad av Agneta Renmark för tidskriften Livsmedel i fokus.

STORYTELLING FUNGERAR SOM VÄL UNDERBYGGD BEVISFÖRING

På Centrum för Näringslivshistoria berättas och förevigas de svenska företagens historia. – Det är företagen själva som väljer vad de vill arkivera hos oss. Vår mission är att hjälpa dem att göra sin historia levande med hjälp av storytelling, säger kommunikationschefen Anders Sjöman. Han menar att alla företag har en historia att berätta, från den lokala bilhandlaren i Jönköping till stor spelare som Electrolux och Volvo.– Många företag som kontaktar oss fyller jämnt och vill fira sitt jubileum genom att göra en bok eller lägga ut något på sin sajt. Vi hjälper dem att bena ut vilken berättelse de ska berätta och vad som gör dem märkvärdigare än konkurrenterna.

Varför ska man satsa på storytelling? – För att det du lyckades med i går ger dig tro värdighet i det du lovar i dag. Storytelling fungerar som väl underbyggd bevisföring. Även unga företag och startups kan ha en historia – eller också berättar man grund arens historia.

Vilka vanliga fällor ska man undvika? – Att köra en tidslinje från A till Ö, det blir trist ganska fort. Ett annat vanligt misstag är att krydda med en massa konstiga eller puts lustiga anekdoter. Man ska inte heller hitta på eller skönmåla utan hålla sig till sanningen. En del oroar sig för att de har en knepig historia som innehåller delar som de idag skäms för, men det kan man vända till en fördel. När vi till exempel skulle berätta Systembolagets historia ville de att vi skulle gräva fram allting som hade med den omtalade mutskandalen att göra för att visa vad som gick fel då och hur man arbetar i dag.

Hur ska man tänka då? – Det bästa är om man kan hitta ett menings bärande exempel ur företagets historia att bygga vidare på, något som både säger något om hur företaget var då och vad det står för i dag. När vi hjälpte Clas Ohlson att uppmärksamma sitt hundraårsjubileum så blev det i form av ”Älskade prylar” – en bläddervänlig bok om hur företaget hjälpt svenska folket att lösa sina vardagsproblem i hundra år. Det är något som gör historien relevant för nutida konsumenter och som knyter ihop postorderbakgrunden med dagens fysiska butiker och växande e-handel.

Hur bra är svenska företag i allmänhet på att skapa berättelser runt sina namn och varumärken? – Om jag ska nämna några inom just livsmedelssegmentet så tycker jag att Ica, Arla och Lantmännen varit bra på att berätta sina historier, men här talar jag ju lite i egen sak eftersom vi delvis varit med och hjälpt dem. Rent generellt har jag märkt att industrin är bättre på storytelling jämfört med tjänsteföretag.

Vilka är utmaningarna för just livsmedelsföretagen? – Bland annat att inte låtsas vara småskalig eller att man sysslar med ”hemlagat” utan faktiskt berättar om sina processer, smarta innovationer och genomtänkta beslut på ett intressant och personligt sätt. Flera av våra stora kaffeproducenter är duktiga på att knyta ihop sin historia med dagens utmaningar. Hela vår kaffekultur har sin grund i en social omtanke där uppdraget från politiken och kyrkan var att ersätta spriten med något annat. I dag står kaffedrickandet för helt andra värden, men den sociala hållbarhetstanken är fortfarande stark och handlar numera om att kaffet produceras på schysta villkor.

Läs hela texten här

ANDERS SJÖMANS BÄSTA TIPS

  1. Ta plats. Ert företag har inte skapats i ett vacuum. Det har vuxit fram ur ett behov, i tid och rum. När ni berättar er historia ska ni placera den i ett större sammanhang. ”Det här är inte bara en berättelse om företaget xxxx, det här är berättelsen om Sverige/folkhemmet/teknikutvecklingen och så vidare”.
  2. Få koll på historien. Gör en tidslinje där ni hittar allt som är viktigt: om grundandet, om första produktlanseringen och så vidare. Men – och det här är viktigt – det är inte tidslinjen eller historien från A till Ö som ska kommuniceras utåt.
  3. Hitta storyn. Nu när ni har hela bilden och alla detaljer så gäller det att hitta den bärande storyn, att vaska fram det som är mest viktigt och som samtidigt har bäring för det ni gör i dag. Syftet med historien är att antingen spegla eller kontrastera dagen. ”Så gjorde vi då, men så här gör vi i dag”.
  4. Hitta formen. Ska ni berätta er story med hjälp av en bok, en sajt, ett magasin, en podd eller en film? Kanalen ni väljer beror på vem ni vill berätta för. För folk som sitter i en bil hela dagarna kan en podd vara bättre än något som ska läsas på en skärm. Och ett lättbläddrat magasin för nattygsbordet eller utedasset kan i vissa sammanhang funka bättre än en aldrig så tjusig jubileumsbok.

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa ditt företag eller organisation med ert historiebruk? Läs om hur vi kan hjälpa dig att bygga värde med history marketing. Vid frågor kontakta Anders Sjöman, kommunikationschef: 070-717 60 78, anders.sjoman@naringslivshistoria.se.