Electrolux har ny historisk webbsajt
– och vi gjorde innehållet 

VISA BILDTEXT
Electrolux berättar 100 år av sin historia.

I augusti 2019 är det 100 år sedan Electrolux grundades av den mytomspunne affärsmannen Axel Wenner-Gren. Till jubileumsåret har vi hjälpt företaget att ge ut en bok, bygga en historisk utställning – och nu även bidragit med material till en historisk webb: ”100 years of better living

Den historiska sajten ”100 years of better living”, som är en del av Electrolux Groups huvudsajt, berättar Electrolux historia utifrån tre genomgående teman: smak (”taste”, för produkterna i köket), omtanke (”care”, för produkterna som tar hand om våra möbler och kläder) och välmående (”well-being”, för produkterna som tar hand om miljön, luften och vår omgivning).

För även om ”taste”, ”care” och ”well-being” är dagens sammanfattningar av Electrolux verksamhetsområden kan man i företagets historia följa deras utveckling, så gott som från starten 1919.

Den historiska sajten innehåller därför artiklar om företagets och respektive områdes utveckling.  Dessutom är den rikt bildsatt med bilder, annonser och filmer ur Electrolux arkiv, som vi på Centrum för Näringslivshistoria sköter åt företaget.

Utöver den historiska sajten har vi även hjälpt företaget med en jubileumsbok, ””Shape living for the better: The first 100 years of Electrolux”, och en historisk utställning på företagets huvudkontor.

Projektgrupp

Projektgrupp på Centrum för Näringslivshistoria för den historiska webbsajten var:

Projekt- och innehållsansvariga på Electrolux var:

  • Paul Palmstedt, Senior Director, Governmental & External Affairs
  • Daniel Frykholm, Head of Group News and Media
  • David Thompson, Director Digital Publishing Platforms