I Förlaget Näringslivshistorias utgivning av engelska versionen av boken om ”Brännvinskungen”, The Vodka King – The Story of L.O. Smith, får vi både ta del av ett fascinerande människoöde och en spännande tid i svensk politik. L.O. Smith är så mycket mer än bara mannen på Absolut-flaskans sigill.
Den fattige pojken Lars Olsson skapade sin egen framgång och blev under namnet L.O. Smith en av sin tids mest omstridda män. Brännvinskung, arbetarförkämpe, riksdagsman, globetrotter och en av Sveriges absolut rikaste. Hans offentliga liv var en berg- och dalbana av storartade succéer och svidande förluster. Hans privatliv likaså.
Författaren Pelle Berglund har med hjälp av brev, dagböcker och annat arkivmaterial tecknat ett porträtt av denne närmast osannolike man. En man som idag kanske är mest känd som porträttet på Absolut vodka-flaskans sigill.
Projektgrupp
”The Vodka King” ges ut av Förlaget Näringslivshistoria och är en översättning av Brännvinskungen – berättelsen om L.O. Smith som är en omarbetad version av Berglunds bok ”Kung Brännvin”, utgiven 2008 på Prisma.
Projektgrupp på Centrum för Näringslivshistoria var:
- Redaktör: Sara Johansson
- Översättare: Magnus Koch
- Bildredaktör: Margarita Feldman
- Namn- och bildresearch: Mikaela Nordin
- Projektledare: Jenny Bergman
Boken formgavs av Patrik Sundström, som beskriver dess formgivning så här:
”Boken om brännvinskungen har fått ett råskuret band med nakna, grå pärmar för att anspela på spritframställningens råa natur. Den silverfolierade texten associerar till alkoholens silvergrå – för att inte säga färglösa – kropp. Det rättframma bokbandet med sina brutalt avkapade kanter tar, som L.O. Smith själv, för sig; lite obekvämt, bullrigt och rättframt. Det sena 1800-talets typografiska flora representeras i boken av den smällfeta skyltgrotesken Railroad och kopparplåtarnas distinkta Copperplate, ett typsnitt som åtskilliga högdjurs visitkort sattes med kring förra sekelskiftet.
Tryckeri: Åtta.45 Tryckeri AB, Järfälla