Årets arkiv 2021 är
Centrum för Näringslivshistoria

VISA BILDTEXT
Årets arkiv 2021 är Centrum för Näringslivshistoria.

Vi på Centrum för Näringslivshistoria är glada och stolta att bli utnämnda till ”Årets arkiv 2021″.  Enligt juryns motivering får vi utmärkelsen framför allt för vårt arbete med att dokumentera den pågående coronakrisens effekter på det svenska näringslivet.

Årets arkiv” delas ut varje år sedan 2008 av fackförbundet DIK. Årets vinnare presenterades digitalt igår på Arkivforum i Stockholm.  Juryns motivering löd:

”Centrum för Näringslivshistoria (CFN) började redan vid starten av pandemin föredömligt bevara företagens historia under covid-19. De var oerhört snabba på att hitta nya sätt att samla in uppgifter när pandemin startade. De insåg tidigt magnituden av historieskrivning medan den pågår. Med stor energi och ett snabbfotat arbetssätt har de sett till att det finns ett rikt material för framtiden när pandemin ska sammanfattas och analyseras.”

Alexander Husebye, vd för Centrum för Näringslivshistoria, kommenterar utmärkelsen:

– Jag är både glad och stolt över att vi utsetts till Årets Arkiv. Det är en välkommen bekräftelse på det spännande och utmanande arbete som vi gör med att dokumentera coronapandemins effekter. Den är ju inte över ännu, men vi vet redan nu att vi har varit med om att skapa samtidshistoria. Priset ger oss också inspiration till att fortsätta utveckla metoderna att dokumentera samtiden – bortom pandemin,

– Centrum för Näringslivshistoria var inte bara oerhört snabba i att förstå vikten av att samla in material under pandemin, utan de har också använt en stor grad av nytänkande i digitala metoder, som kommer att vara användbara såväl för dem som andra arkivinstitutioner framgent, säger Johanna Lindell, vd för DIK och juryordförande.

Mer om priset Årets arkiv

Utmärkelsen Årets arkiv delas ut varje år av fackförbundet DIK. Prissumman är 25 000 kronor. Mer om priset, inklusive tidigare vinnare, finns att läsa här.

Om Centrum för Näringslivshistoria

Centrum för Näringslivshistoria bevarar och berättar näringslivets historia. Vi är en ideell förening med företag som medlemmar. Via vårt helägda servicebolag hjälper vi företag att ta hand om sina företagsarkiv och hjälper dem även att aktivt använda sin berättelse som en strategisk resurs. På vårt forskningssekretariat genomför vi projekt som lyfter fram näringslivets historia och betydelse för Sveriges tillväxt.