”Din historia är ditt varumärke.”
Anders Sjöman inför Varumärkesdagen

VISA BILDTEXT
Anders Sjöman. Fotograf: Linus Sundahl-Djerf.

Varumärken skapas inte från intet. De växer över tid, i samklang med kunder, partners och anställda. Ett företags varumärke är därmed summan av dess historia. Och vad blir då viktigare än att hålla koll på den egna historien?  Inför sin presentation på Varumärkesdagen 2022 berättar vår kom­muni­kat­ions­chef Anders Sjöman mer om strategiskt historiebruk och om hur ett arkiv kan bli en av marknads- och varumärkeschefs bästa tillgång.

Intervjun nedan finns i original på Varumärkesdagens webbsida.
Hela programmet för Varumärkesdagen 2 juni 2022 hittar du här.

Du är avslutningstalare på Varumärkesdagen 2 juni 2022. Berätta lite kort om dig själv?
På Centrum för Näringslivshistoria bär jag två hattar. Dels leder jag uppdragsgruppens arbete med våra kunduppdrag, där våra arkivarier och redaktörer hjälper företag med att både bevara och berätta sin historia. Dels är jag kommunikationschef, där vår marknadsgrupp jobbar med att förklara för allt fler företag och organisationer varför historien är så viktigt, både rent allmänt men även högst kommersiellt och affärsdrivande.

Tidigare har jag bland annat varit webskoleutvecklare på EF Education, caseskribent på Harvard Business School, och kommunikationskonsult på Springtime. Nu för tiden är det som att få jobba med allt det på en och samma gång.

Du arbetar för Centrum för Näringslivshistoria – vad gör ni?
Centrum för Näringslivshistoria hjälper företag att ta hand om sitt historiska material, det vill säga allt sånt som visar vad en verksamhet har gjort, hur de beslutade sig för att göra det och sedan genomförde och kommunicerade det. I praktiken blir det en massa handlingar och foton som vi samlar i ordnade, professionellt skötta arkiv åt företagen. Vi hjälper dem även att researcha och berätta sina egna historier, ofta i samband med jubileum, men nästan lika ofta för att de vill tydliggöra det egna bidraget till vårt samlade samhälle. Vi är ca 30 personer som jobbar då med ”att bevara och berätta näringslivets historia”.

Vad kommer ditt pass på Varumärkesdagen handla om?
Jag kommer framför allt prata om hur historien bygger varumärken. Det är en verksamhets samspel över tid som sätter varumärket, och oavsett om man vill förvalta eller förändra sitt varumärke behöver man veta hur det skapades. Där kommer historiekunskap in. Men ännu viktigare är nästan att förstå hur man aktivt kan använda den egna berättelsen för att stärka både varumärken och den egna organisationen.

Vi talar om företags ”why” och ”värdebaserade organisationer” – och inget tydliggörs ett företags DNA bättre än den egna historien. Och sedan kommer jag prata om hur man ska undvika att bli alltför baktung i sitt historieberättande. Ett bra historiebruk – eller history marketing, som det också kallas – är alltid framtidsriktat, med siktet och drivet framåt mot det som ska göras.

Rubriken på din föreläsning är ”Din historia Är ditt varumärke” – hur duktiga är organisationer på att ta hand om sin historia och förmedla den till sina intressenter?
Många verksamheter använder sin historia som en strategisk tillgång på ett högst affärsdrivande sätt. Vi brukar samla flera av dem en gång om året på vår History Marketing Summit, och vill man se vad de säger finns över 50 filmade presentationer på vår webb.

Men det finns många företag som fortfarande ser historien som något gammalt, överspelat och ointressant – när det i själva verket är en tillgång att använda, precis som alla andra tillgångar ett företag har till sitt förfogande. Det är den poängen jag ska försöka tydliggöra i min föreläsning. Och jag kommer ge flera exempel på hur andra gjort.

Är det någon annan talare på Varumärkesdagen du är nyfiken på?
Det är alltid spännande att få en uppdatering från branschkollegorna på Groth, så klart, kring varumärkesjuridik. Sedan ska det bli spännande att höra vad Jonas Colliander på Handelshögskolan har för nytt att berätta.

Bland företagen är jag bland annat intresserad av vad Lena Lassenius på Svenska Spel har att berätta. Vi tar ju hand om deras arkiv åt dem och har även gjort en översiktlig historiebok om Svenska Spel specifikt men även om den moderna spelbranschens utveckling.

Läs allt om Varumärkesdagen 2022 här

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata