Nyheter

En ungdomlig 50-åring

Foto från kampanjen: A Collection of Us. Foto: Benetton Group
VISA BILDTEXT
Foto från kampanjen: A Collection of Us. Foto: Benetton Group

Efter sina femtio år i modevärlden har Benetton nu beslutat att förnya sig. Detta genom en ny fas i sin marknadsföring.

En del av detta arbete påbörjades redan 2009 då Benetton Archive öppnades i Treviso, Italien.Arkivet är förlagt i en av deras gamla fabriker och det går att se allt från de gamla kontroversiella reklamaffischerna till deras formel 1 bilar. Bilder finns hos Creative Review.

Utöver centret lanserar även Benetton fyra nya kollektioner. En som kom ut redan i oktober, en i december, en i februari och slutligen en i april. Dessa kollektioner ska vara en återblick i företagets historia där favoriter från förr lyfts fram på olika sätt.

En sak som skiljer sig markant i det nya Benetton är att de inte längre ska använda chock för att skapa uppmärksamhet. Med kampanjer som visat allt från människohjärtan till samkönade föräldrar så blir detta en ny era i företagets historia. Deras produktchef John Mollanger säger till Marketingweek.com att det gäller att börja göra skillnad och inte enbart peka mot de saker man vill ändra. Därför har företaget också instiftat en fond på 2 miljoner euro som ska hjälpa de kvinnor som arbetar i textilföretag likt svenska H&M, Benetton och Zara.