Under åren som gått har vi gett ut åtskilliga böcker och rapporter, ofta i samarbete med andra förlag. 2016 tog vi det naturliga nästa steget – och startade eget förlag: ”Förlaget Näringslivshistoria”. Det berättar förlagets projektledare Jenny Bergman i denna text från vår Årskrönika 2016.
I flera år har vi på Centrum för Näringslivshistoria gett ut böcker och rapporter, ofta i samarbete med andra bokförlag, ibland under eget företagsnamn. Tidningen Företagshistoria ger vi, sedan många år, ut fyra gånger om året. Och nyligen breddade vi oss ytterligare med rena digitala publikationer, som vår kunskapssajt Bizstories. Kombinationen av erfarenhet och breddning gjorde att vi 2016 bestämde oss att det var dags: vi startar eget förlag! En enig styrelse klubbade både beslutet och namnet. ”Förlaget Näringslivshistoria” såg dagens ljus.
Ett eget bokförlag när marknaden redan är fylld med förlag? Ja, säger vi, för vi såg inte att något annat förlag fokuserade på just näringslivshistoria – och vem bättre att göra det då än vi, som kan kombinera källmaterial, research och vassa skribenter.
Produktionsprocessen kan vi sedan våra tidigare bokprojekt och distributionsmässigt finns numera närmast obegränsade möjligheter i att kombinera tryckta upplagor med print-on-demand.
Under förlagets första år gav vi ut biografier om Gustaf Dalén och Peder Herzog, men även en bok om svensk-kinesiska affärsförbindelser, en till bok i vår rapportserie Näringslivshistoria, fyra nummer av Företagshistoria och ett hundratal onlineartiklar på BizStories.
Och som förlagets projekt- och produktionsledare kan jag berätta att närmast på tur, under 2017, står böcker om Vin och Sprits historia, Ersta Diakonis breda och långa verksamhet och om näringsliv och kungahus i Världsutställningarnas tid. ■