Nyheter

Fem sätt en historisk utställning stärker ditt företag

Letar du efter nya spännande sätt att lyfta fram ditt företags värderingar och historia både för medarbetare och kunder? Låt din historia komma till användning i en utställning. Vår amerikanska kollega The History Factory tipsar om hur du bygger utställningar som skapar bestående intryck.

//Den här texten anpassad från The History Factorys bloggpost: 
5 Ways a Powerful Exhibit Design can Enhance Your Corporate Heritage//

1. Fly det endimensionella 
En fysisk utställning berättar din historia så att människor stannar upp och vill veta mer om ditt företag. En tredimensionell utställning, där man kan lukta, känns och lyssna, är mycket mer engagerande än en endimensionell skärm. Utställningsbesökare blir mer intresserade när det finns fysiska föremål. Tala om att känna historiens vingslag.

2. Utbilda och roa
Skapa utställningar som både roar och utbildar besökaren. Interaktivitet och spel skapar engagemang och diskussion. Utställningar kan kommunicera värdefulla lärdomar om åtaganden, värderingar, strategier, kreativitet, framgång, förlust och ihärdighet. Genom att skapa upplevelser som besökarna kan delta i kommer de ha kul samtidigt som de exponeras för ditt uppdrag.

3. Visa hur ni är unika 
Hur skiljer sig ditt företag från andra? Vad gör er speciella? Vilka idéer och värderingar definierar er? Skapa en utställning där dessa värderingar spelar huvudrollen. Funderar ni kring hur rötterna till ditt företags kultur illustreras på bästa sätt; grundarna, svårigheterna som ni överkommit t.ex. Använd olika typer av media och interaktivitet.

4. Se till framtiden
Var är ni som organisation på väg? Funderar ni kring vilka framgångar och förluster som har fört er dit ni är idag och hur det kan guida er in i framtiden. Genom effektiv utställningsdesign kan er företagshistoria bli en hävstång för framtida utveckling och tillväxt. Våga använda ny teknik och utmana uppfattningar.

5. Historia skapas nu
Skapas utställningar kring jubileer och andra milstolpar i företagets historia. Utställningar kring större firanden skapar snackisar och tredimensionella, festliga tillställningar. Låt besökarna se, röra, lyssna och uppleva historien och uppmana dem att interagera med företagets historiska arv. Genom interaktion kommer besökarna att kunna anknyta till företagets värderingar.