Följ våra fem steg och ta kontroll över ditt företags arkiv och historia.
För en tid sedan hade vi på Centrum för Näringslivshistoria tidningen Direktpress Bromma på besök. De undrade vilka tips vi hade till företag som vill börja arkivera sitt material. Självklart delar vi med oss av kunskap! Här kommer fem tips för dig som vill börja arkivera ditt företags historia:
- Inventera! Vad finns i skrymslen och förråd? Inventera hårddiskar, kolla servrar och digital infrastruktur.
- Ordna, förteckna, gallra! Våra erfarna arkivarier hjälper er gärna att strukturera upp det historiskt intressanta materialet och släng resten.
- Komplettera! Djupintervjua gamla trotjänare och andra nyckelpersoner för att få med hela bilden. Men skynda dig, de lever inte för evigt. Vi har lång erfarenhet av bevarandesamtal – ta kontakt med vår berättaravdelning.
- Säkra upp! Dagens verksamhet blir morgondagens historia. Skapa hållbara rutiner för dokumenthantering och arkivering.
- Använd arkivet! Nu kan använda ditt arkiv vid juridiska tvister, marknadsföringsinsatser, utbildning av personalen eller för att bli inspirerad. Användningsområden är oändliga!
Läs hela artikeln om besöket hos Direktpress Bromma. Vill du få hjälp med att få styr på ditt företagsarkiv, hör av dig till vår kollega Per-Ola på p-o.karlsson@naringslivshistoria.se!