Vi firar 50 år:
Årets jubileumsseminarier

Vi fyller 50 år 2024 — och har firat med bland annat fyra jubileumsseminarier. Här kan du se alla!

År 2024 fyller Centrum för Näringslivshistoria 50 år, vilket vi firar genom att lyfta den rika historia som finns i arkiv vi sköter om. Bland annat med fyra jubileumsseminarier – som du kan se här! 

 
Jubileumsseminarium 1: ”Bokförlagens arkiv, vårt kulturarv” (21 feb 2024)

Medverkande: Carina Burman, författare, docent i litteraturvetenskap; Jens Liljestrand, författare, litteraturvetare, journalist; Anna Williams, professor i litteraturvetenskap; Bengt Jangfeldt, författare och översättare; Albert Bonnier, förläggare, Bonniers; Nelly Bonner, vd, Lars Natten Norén AB. Programledare: Tobias Svanelid. Från Centrum för Näringslivshistoria: Alexander Husebye, Anders Houltz. Musikinslag med Krister Hillerud och Gustav Norqvist-Svensson, Centrum för Näringslivshistoria.

 
Jubileumsseminarium 2: ”Hur vet vi det vi vet? Arkiven som källan till det mesta.” (24 april 2024)

Medverkande: Ingrid Carlberg, författare och akademiledamot; Karin Åström Iko, riksarkivarie; Martin Kragh, biträdande chef för Centrum för Östeuropastudier; Anders Johnson, skriftställare; Orsi Husz, professor och historiker.  Benito Peix Geldart, forskare på Centrum för Näringslivshistoria, presenterade den forskning som gjorts i våra medlemmars arkiv under 50 år. Anders Sjöman, Centrum för Näringslivshistoria, lanserade en ny webbaserad söktjänst in i samma arkiv. Programledare: Tobias Svanelid.

 
Jubileumsseminarium 3: ”Näringsfriheten – självklar eller utmanad?” (18 juni 2024, Handelshögskolan i Stockholm)

Medverkande: Claes Dahlbäck, tidigare Investor och Wallenbergsfären; Gabriel Urwitz, tidigare riskkapitalist och hedersdoktor HHS; Kerstin Hessius, tidigare Riksbanken, Stockholmsbörsen, Tredje AP-fonden; PJ Anders Linder, vd och chefredaktör Axess; Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör, Svenska Dagbladet; Torun Nilsson, författare och affärsjournalist; Erik Sprinchorn, TIN Fonder; och Anders Sjöman, Centrum för Näringslivshistoria. Moderator var vetenskapsjournalisten Tobias Svanelid. Inledde gjorde Alexander Husebye, vd Centrum för Näringslivshistoria.

 
Jubileumsseminarium 4: ”Stockholms utveckling under 50 år” (25 sep 2024, Stockholms stadsmuseum)

Medverkade gjorde Håkan Forsell, professor i Stockholms historia; Kerstin Brunnberg, ordförande Nyréns arkitekter; Karolina Keyzer, tidigare Stadsarkitekt, nu OKK Arkitekter; Martin Rörby, arkitekthistoriker; Anders Houltz, forskningschef Centrum för Näringslivshistoria; Anders Johnson, skriftställare; Andreas Hatzigeorgiou, vd PE Teknik & Arkitektur, tidigare vd Stockholms handelskammare; Örjan Lönngren, Stockholms Stads Miljöförvaltning; och Dan Svensson, ELU Konsult, Maritime Engineering. Artisten Wille Crafoord avslutade med en musikalisk betraktelse om Stockholm 1974-2024. Moderator var Mats Hayen, forskningsledare vid Stockholms stadsarkiv, och inledde gjorde Alexander Husebye, vd Centrum för Näringslivshistoria. 

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata