Nyheter

Ny chefredaktör på Företagshistoria

Sveriges enda tidskrift om näringslivshistoria Företagshistoria får ny chefredaktör och uppdaterad form. Den nya chefredaktören är ordkonstnären och formentusiasten Anders Landén.

Hej Anders, vem är du?
– Jag är en 36-årig berättelse-junkie, från Stockholm, men fortfarande märkt av uppväxten i Mattmar, i Jämtland. Jag har arbetat på Centrum för Näringslivshistoria i två år och före det drivit eget och också varit med och startat upp en kundtidningsavdelning på Upsala Nya Tidning. På Centrum för Näringslivshistoria har jag under det senaste året bland annat arbetat med en bok för Clas Ohlson och för industridesignföretaget A&E. I höst arbetar jag med spännande projekt för Mäklarsamfundet och SF Studios.

Vad tar du med dig från dina tidigare erfarenheter?
– Jag tror på människor och historiers kraft. Det styr magasinet och jag är trots att man inte kan tro det ganska bra på att lyssna. Jag är beredd att ta extra steg för hitta bra lösningar, stories och vet vilken skillnad det gör att dra allt en runda till precis när man tror att man är klar.

Hur tänker du utveckla Företagshistoria framåt?
– Den avgående chefredaktören Sara Johansson har gjort ett superbra jobb med tidningen och i mångt och mycket tar jag vid där hon slutar. Företagshistoria kommer att fortsätta berätta historier om framförallt svenska företag, produkter och fenomen och hur de påverkat oss och samhället. Tidningen kommer dock att få lite fler sidor. Vi kommer också att skriva mer om marknadsföring och hur företag av idag kan använda sin historia för att bli starkare som varumärke.

Vem är din favoritentreprenör?
– Alla företagsledare som också är människor och vågar visa det. Det mänskliga i relation till företag och produkter ger hjärta till verksamheterna. På ett personligt plan imponeras jag av egenföretagaren. De som väljer att jobba häcken av sig för att få förverkliga sina drömmar. Nära mig finns många stjärnor som kanske har småbarn, knappt en bostad och än mindre en fungerande ekonomi. Trots stök runt omkring har de valt bort tryggheten som ett 9-5-jobb innebär, och nästan utplånar sig själva för att kunna utveckla sina rörelser. Helt otroligt att de klarar av egenföretagarens alla olika roller. De blev egna för att få utlopp för en dröm och oavsett om det var att skriva låtar, rita hus, snickra möbler eller film fick de bland annat bokföring, anställningar, offerter, timdebitering och marknadsföring på köpet. Det finns sällan några andra alternativ än att lösa det själv. De är fortfarande långt från att vara feta. Ändå kan de inte låta bli att göra sin grej. Mäktigt.

Hör av dig till nya chefredaktören Anders Landén om du har några tankar, tips eller idéer kring tidskriften Företagshistoria. Vi ser fram emot den nya numret!

Missa förresten inte vårt fantastiska julerbjudande – teckna årsprenumeration av Företagshistoria för endast 190 kronor (ordinarie pris 319:-). Glöm inte att uppge koden Ivarkreuger2018 för att erhålla rabatten. Gäller t o m 23/12.

Prenumerera här

Missa förresten inte vårt fantastiska julerbjudande 

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata