Nya numret av Företagshistoria
har krut i dojan

VISA BILDTEXT
Företagshistoria #2 2019

Sommarläsningen är säkrad – årets andra nummer av Företagshistoria är äntligen ute och vi fokuserar på sneakers, brännvin och Örebro.

I årets andra nummer av Företagshistoria får du läsa om hur den 40-årsfirande fotbollsskon Copa Mundial har kunnat överleva i en bransch som exploderat och hur den 35-årig basketskon från Michael Jordan och Nike tog gympaskorna från idrottshallarna ut till gatan och skapade en sneakerhype. Vi listar dessutom århundradets viktigaste gympaskor. I magasinet kan du också läsa om hur det gick till när den svenska staten bestämde sig för att börja sälja brännvin i USA. Absolut Vodka firade i våras 40 år och vi träffar reklammännen Hans Brindfors och Gunnar Broman som berättar hur de lyckades med uppdraget.

Vi skriver också om 1700-talets tapetmakerskor, Mäklarsamfundet, tittar på Volvos fabrik i Göteborg, undrar varför inte fler forskar på bilar och guidar till en historisk promenad i Örebro.

Prenumerera på tidskriften Företagshistoria!

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata