För några dagar sedan höll vi årsstämma i Centrum för Näringslivshistoria. Inför den passade vår vd Alexander Husebye på att summera året som gått. Där han bland annat konstaterade att vi har bland de roligaste jobb som finns att ha.
”Ni måste ha ett roligt jobb!”
Det är en vanlig replik när vi träffar företagsledare, historiker, kommunikatörer, skollärare, forskare – eller kronprinsessparet när de besökte oss i Bromma.
”Javisst,” svarar vi, ”så är det.” För vi får dagligen förmedla historia som imponerar och inspirerar; som engagerar och ibland till och med provocerar. Det känns som att vi ligger rätt i tiden med ”history marketing”, tanken att ett företags sanna historia stärker företagets varumärke och organisation. Till alla företag vi möter upprepar vi envist att företagets historia bevisar vilka ni är. Se därför till att både bevara och berätta den. Äg din historia. Där är vi på Centrum för Näringslivshistoria både arkivexperterna som hjälper dig få överblick på historien och berättarna som hjälper dig formulera den slagkraftigt och pedagogiskt.
Den här texten finns även i vår årsberättelse för 2015. Läs den som pdf här.
Den grundläggande utmaningen för oss är att förstärka intresset för arkivbevarande och history marketing hos företag och i samhället. Vi hävdar ju att de sanna, verifierade berättelserna är de starkaste, framför allt när historien visar sig vara lite… olydig. När man jobbar med bekräftad historia upptäcker man just det snart: källmaterialen´är äkta och låter sig inte anpassas till strömlinjeformade agendor. Historien berikar oss också. Ett utmärkt exempel är Anders Johnsons bok ”Invandrarna som byggde Sverige” som vi lät samtliga riksdagsledamöter ta del av. Jag har svårt att förstå att somliga blev provocerade av att boken lyfter fram att invandrade företagare så länge har varit en del av det svenska välståndsbygget.