History Marketing Summit 2025
2 okt på Nalen

02 okt 2025, kl 09.00 - 16.30

VISA BILDTEXT
History Marketing Summit är tillbaka! Välkommen 2 okt 2025 till Nalen i Stockholm för en heldag med företag som använder den egna historien som en strategisk tillgång.

Vår sjunde History Marketing Summit ägde rum 2 oktober på Nalen i Stockholm.

History Marketing Summit samlar företagsledare, marknadsförare, kommunikatörer, företags­jurister, personal­chefer och alla andra som undrar hur historien kan skapa värde för just deras företag. Dessutom delade vi ut årets Näringslivshistoriska pris till Näringslivsarkiv i Norrland.

Alla presentationerna filmades. Filmerna kommer snart. Så länge titta på Stina Stjernkvists foton från dagen.

Välkommen till Nalen, Regeringsgatan 74 i Stockholm. Lättare frukost serveras från 08.30. Konferensen börjar 09.00, avslutas 16.30.  

09:00
VÄLKOMNA!

Anders Sjöman, vd Centrum för Näringslivshistoria, hälsar välkommen till årets History Marketing Summit.

09:10
”The Afterlife of Brands”, Jacob Östberg, Stockholms universitet

Företag kämpar för att få sina varumärken kända. Ibland slåss de till och med mot varumärken – som inte längre finns. Utan bara lever kvar i folks medvetande. Jacob Östberg, professor i marknadsföring, berättar om varumärkens efterliv: ”Från fantomvarumärken till frankenbrands”.

09:35
Tine Froberg Mortensen, Corporate Archivist & Records Manager, LEGO Group ArchivesLEGO Group: Tine Froberg Mortensen, Corporate Archivist & Records Manager

LEGO grundades 1932 i Danmark och är idag ett världens mest välkända varumärken. Företagets arkivarie ansluter via länk och tar oss med bakom kulisserna om hur LEGO arbetar med sitt arkiv och sin historia.

10:05

Kaffe

10:20
SPENDRUPS BRYGGERI AB: Mårten Lyth, kommunikationsdirektör

Spendrups Bryggeri är ett familjeföretag i fjärde generationen. Kommunikationschef Mårten Lyth delar med sig av hur företaget aktivt använder sin historia för att växa företagets affär – inte minst när man nyss fick sin första vd som inte heter Spendrup.

10:50
BOLIDEN: Klas Nilsson, kommunikationschef

Bolidens kommunikationschef Klas Nilsson berättar om hur man kan använda ett jubileum, som när Boliden fyllde 100 år, för att samla en internationell koncern – och hur man ser till att rymma allas historia i magasinsform. 

11:20

Utdelning av Näringslivshistoriska priset 2025 samt pristagarföreläsning.

12:00

LUNCH

13:00
Panelsamtal: “Based on a true story”

När närings­livs­historia tolkas till drama, hur tänker man? Med Ruth Kvarnström Jones (författare till De fenomenala frun­timren på Grand Hôtel och Väninnorna på Nordiska Kompaniet), Niklas Hjulström (bl a regissör för Asea – här kommer framtiden) och Alex Haridi (manus till SVT-serien Stenbeck). Moderator: Anders Sjöman.

13:45
Panelsamtal: Den sanna berättelsen
Jesper Henke

Vilka av­vägning­ar görs när närings­­livs­­historia ska berättas dokumentärt, i t ex bio­grafier och film. Med Bengt Jang­feldt (Ryss­lands­kännare och för­fattare, bl a ”Immanuel Nobel & Söner”), Jan Almgren (journalist, aktuell med Stenbeck-boken ”Imperiet de ärvde”) och Jesper Henke (journalist och dokumentärfilmare, bl a om Amelia Adamo och Petter Stordalen). Moderator: Anders Houltz.

14:30

Kaffe

14:50
PASTA CUOMO: Amelia Cuomo, vd

Familjen Cuomo började göra pasta på 1800-talet. Men 1939 las allt ned. Till det att Amelia Cuomo 2015 återuppväckte familjeföretaget med sina hemliga familjerecept – och skapade en modern succé med djupa rötter.  Amelia flyger in från Italien för att berätta hela historien.

15:20
BNP PARIBAS: Marion Lacoume, head of archives and history
Den franska storbanken BNP Paribas historia sträcker sig över två århundraden och är resultatet av sammanslagningar av flera banker. Det blir mycket historia att hålla reda på – och att använda affärsmässigt. Marion Lacoume, bankens arkiv- och historiechef, flyger in från Paris för att berätta mer om hur detta görs.
16:00
Skriftställaren avslutar: Så formade näringslivet Sverige!
I den nyligen presenterade kulturkanon hade faktiskt tjugo av de 100 utvalda verken koppling till svensk näringslivshistoria. Men hur skulle en helt näringslivshistoriskt fokuserad lista sett ut? Skriftställare Anders Johnson vet – och presenterar här tio-i-topp i sin näringslivskanon!
16:30
Avslutning. 

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata