Arkiven hos Centrum för Näringslivshistoria används framför allt av företagen själva, men en hel del andra visar också intresse för dem. Oavsett är det servicedesken Bild & fakta som hanterar frågorna.
Jessica Wahlén och Anna Zeuthen är två av Centrum för Näringslivshistorias arkivarier som arbetar med att ge service dels till företagen som deponerat material, dels till andra intressenter som då och då kommer med frågor där svaren kan finnas i arkiven. Ofta handlar det om forskare som önskar få tillgång till något visst arkiv, men det kan också vara journalister, författare, studenter som skriver uppsatser eller till exempel släktforskare.
Det är alltid företagen själva som bestämmer över sitt material så en stor del av arkivariernas jobb i servicedesken handlar om att skicka förfrågningar och stämma av tillstånd. Och är allt ok hjälper de sedan till med att plocka fram materialet som frågeställaren sedan kan ta del av i Centrum för Näringslivshistorias läsesal.
Hur många frågor får ni?
– Det handlar om cirka 150 förfrågningar varje månad. Och vi tar emot ungefär 650 besök i vår läsesal varje år, berättar Anna Zeuthen.
Ibland dyker det upp frågor som är lite utöver det vanliga. Det kan vara speciellt kluriga saker att ta reda på eller spännande projekt som behöver hjälp med att ta fram material. Modeföretaget H&M som har sitt arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria hörde av sig när de letade efter material om grundaren Erling Persson.
Det efterfrågades i första hand film och bilder från öppnandet av olika butiker. Några filmsekvenser gick inte att hitta i arkivet, men däremot kunde arkivarierna plocka fram grundarens talmanus som fanns samlade i en pärm.
– Det är roligt att se att ett företag som H&M verkligen använder sitt arkiv. Inte minst när det handlar om att hålla historien levande inom företaget, säger Anna Zeuthen.
En annan förfrågan kom från legendariska motorcykeltillverkaren Royal Enfield i England. De letade efter en speciell bok utgiven av Albert Bonniers förlag 1931. Boken, Genom Äventyrens Land av Bertil Hult, handlar om en resa författaren gjorde på en Royal Enfield-motorcykel genom Sahara 1929.
Motorcykelföretaget hade sponsrat resan och letade nu bilder från äventyret. Även här kunde servicedesken hjälpa till genom Bonnierförlagens arkiv som finns deponerat hos CfN.
– Efter det här hörde även en fransk tidning, Road Trip: les carnets de voyage motos, av sig och gjorde en artikel om Hults äventyr, med flera bilder. Den här typen av ”ringar på vattnet”-effekter märker vi ganska ofta, säger Jessica Wahlén.
Vad är det roligaste med ert jobb?
– Man lär sig nya saker hela tiden. Det är så varierande frågor att hantera, säger Anna Zeuthen.
– Ja, ingen dag är den andra lik. Och vi får även stor uppskattning för vårt jobb, säger Jessica Wahlén.
Artikeln publicerades i vår tidskrift Företagshistoria 2022 nr 3.