För att uppmärksamma att företaget firade 200 år tog bokförlaget HarperCollins webben och sociala medier till hjälp. Material hämtades ur arkivet genom ett intensivt samarbete över Atlanten. Det berättade Dawn Sinclair, företagets arkivarie, när hon besökte Stockholm för att tala på History Marketing Summit 2018.
Förlaget HarperCollins, som idag räknas som världens näst största förlag inom böcker för konsumentmarknaden, har sitt ursprung både i Skottland och USA genom att flera förlag slagits samman. Sitt ursprungsår räknar de till 1817 – så Dawn Sinclair, arkivarie på bokförlaget och med hemvist i Glasgow, sitter bokstavligen på 200 år av förläggarhistoria.
När företaget år 2017 firade just 200 år bestämde man sig för att använda jubileet till att både inspirera till mer läsning och marknadsföra sina produkter. HarperCollins skapade en specialwebb för 200-årsfirandet, en sajt kallad 200.hc.com
Böckerna som omnämndes på sajten – och det var många! – länkades dessutom till företagets e-bokhandel. Så den som kände sig inspirerad av en bok kunde köpa den bara ett klick bort. Webbplatsen omfattade fem sektioner, som alla var sammanlänkade med varandra:
- Tidslinje: En resa genom företagets historia, från det att bröderna James och John Harper öppnade ett enkelt tryckeri i New York år 1817 och gav ut sin första bok, en engelsk översättning av den romerska filosofen Senecas Epistulae Morales ad Lucilium. På andra sidan Atlanten, i skotska Glasgow, gav två år senare Chalmers & Collins Bookshop and Printing Works ut sin första bok, The Christian and Civic Economy of Large Towns av Dr. Thomas Chalmers.
- Stories: Under vinjetten Stories berättas ett antal betydelsefulla ögonblick ur företagets historia.
- The HarperCollins 200: Under denna vinjett beskrivs 200 böcker ur förlagets utgivning, som på olika sätt satt sina spår i den litterära kulturen. Böckerna kunde till exempel vara inspirerande, informerande eller underhållande. Till sin hjälp i att sammanställa listan tog HarperCollins hjälp av bibliotekarier och bokhandlare runt hela världen. Här samlas titlar från såväl Sidney Sheldon som Harper Lee och Nobelprisförfattare som Gabriel García Márquez.
- Why I read: Här berättar olika författare om varför de skriver, varför de läser och vilka böcker som har inspirerat dem. Alla böcker som beskrivs både här och under andra vinjetter länkas till HarperCollins e-bokhandel, så alla böcker kan handlas direkt.
- Inside the Archives
Här får besökaren ta del av godbitar som finns i HarperCollins arkiv, exempelvis brev från författare som Agatha Christie, fotografier, originalmanuskript och illustrationer.
För att ta fram kampanjsajten inrättades ett kommunikationsteam med medlemmar från både USA och Storbritannien, där såväl arkivarier som marknadsorganisationen och andra avdelningar ingick. Arkivarierna hade ett nära samarbete, då HarperCollins har arkiv i både New York och i Glasgow.
– Det var viktigt att budskapet var globalt och tilltalade människor i olika delar av världen. Det var också viktigt att få en balans mellan vår och amerikanernas idéer om sajtens innehåll och struktur, säger Dawn Sinclair, arkivarie på HarperCollins i Glasgow.
Allt på sajten skulle vara interaktivt och engagerande. Det är dock inte alla som lägger tid på att utforska en hel webbplats. För att komma åt dessa människor producerades en kort och lockande film, där tanken var att den skulle delas så många gånger som möjligt i sociala medier. Och den skulle handla om böcker.
// Se filmen ”200 Years of HarperCollins” //
För att få spridning av såväl webbplats som film tog HarperCollins sociala medier till hjälp, där materialet från sajten återanvändes och delades vidare. Bland annat av över 1 miljon följare på Twitter.
– Vi ville nå så många människor som möjligt, i olika länder och olika kulturer, säger Dawn Sinclair, och vi fick en otrolig räckvidd. Det finns människor överallt som älskar böcker, och med hjälp av sociala medier kunde vi nå mängder med läsare som delade materialet på sajten. Vi fick mycket bra träff i marknadsföringen – och behövde inte annonsera.
Aktiviteterna fick också genomslag i de traditionella medierna, där Dawn Sinclair intervjuades i såväl press som av BBC.
Utan ett fungerande arkiv hade projektet inte kunnat genomföras. Arkivet och företagets historia har blivit en självklar resurs för att stärka varumärket.
– Berättelser är det som står i centrum i vår verksamhet, och arkivet finns som stöd för det arbetet, säger Dawn Sinclair.
Läs allt om History Marketing Summit 2018!