Nyheter

Ny rapport: Personligt tilltal – om brev i affärer

Ett brev betyder så mycket. För företag kan det varsla om en kommande storfusion, ägarbyten eller kanske en förestående konkurs. Företagsledares brev kan vara personliga men ändå inte privata, och därmed ge unika ingångar in till företags historia.

Den nya rapporten från Centrum för Närings- livshistoria – Personligt tilltal – om brev i affärer – ger historiska inblickar i hur storbolag som ICA och Vin & Sprit blev till, hur Blomsterfondens äldreboenden i Stockholm skapades och inte minst i de hand- gripliga förutsättningarna för brevväxlingar – hur snabbt kom ett brev till exempel fram?

Artiklarna ger insikt i människors samspel och drivkrafter. Brev ger ofta en tydligare bild av sina avsändares tankar än neutralt hållna proto-koll eller förädlade minnen i memoarer. Vi möter färgstarka personligheter, som Alma Hedin, Blomsterfondens skapare och Hakon Swenson, grundaren av ICA. Inte minst ges vi en bild av Systembolagets viljekraftige grundare, Ivan Bratt.

Rapporten, nr 6 i serien Näringslivshistoria, är ett resultat av ett forskningsprojekt vid Centrum för Näringslivshistoria, finansierat av Söderbergska stiftelserna. Redaktör: Hans De Geer, övriga medverkande: Björn Edsta, Erik Hamberg, Anne-Marie Lenander Fällström och Per-Olof Mattsson.

Personligt tilltal – om brev i affärer
Hans De Geer, red
184 s, hft, ill, isbn 978-91-978974-3-3

För ytterligare information och pressexemplar kontakta:

Centrum för Näringslivshistoria: Per Dahl, redaktör: 08-634 99 14,per.t.h.dahl@naringslivshistoria.se

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata