Nyheter

Ny webbplats berättar Skandias historia

Centrum för Näringslivshistoria har utvecklat en webbplats som presenterar bank- och försäkringsbolaget Skandias historia, från 1855 till idag, med hjälp av organisationens omfattande arkivmaterial. På www.skandiahistoria.se presenteras med tusentals bilder och en mängd filmer och artiklar den stundtals dramatiska historien.

– Vår historia är viktig för oss, för våra kunder och faktiskt för resten av det svenska samhället. I över 150 år har Skandia varit en viktig del av svenskt näringsliv och nu får vi 1,2 miljoner ägare som vi vill involvera i att utforma de närmsta 150 åren. Därför har vi bett Centrum för Näringslivshistoria att plocka fram det bästa ur sina arkiv så att den som vill kan förstå hur vi kommit dit vi är idag och vad vi menar när vi säger att vi tänker längre, säger Sven Ljungberg, varumärkeschef Skandia.

Webbplatsen berättar om alla de viktigaste händelserna i Skandias långa historia, från att bolaget 1855 bildades som Sveriges första försäkringsaktiebolag och lanserade Sveriges första livförsäkring, till 2000-talet och utvecklandet av Skandiamodellen, som består av verktyg och metoder som gör det möjligt för till exempel kommuner att beräkna kostnader för ett utanförskap. Självklart ingår berättelserna om turbulensen i början av 2000-talet, men även dramatik av äldre datum, från stadsbränder och jordbävningar till hur Sveriges då största försäkringsbolag Thule höll på att kollapsa men istället såldes till Skandia 1963.

− Vi är jätteglada att vi fått jobba med ett så spännande bolag som Skandia och är mycket nöjda med resultatet. Det här är ett effektivt och roligt sätt att presentera sin historia på, något vi hoppas att fler företag får upp ögonen för, säger Alexander Husebye, vd för Centrum för Näringslivshistoria.

Webbplatsen har utvecklats tillsammans med webbyrån Sublime och designbyrån SomeGuys. Den är optimerad för både dator, läsplatta och mobil. Utöver det digra materialet innehåller den funktioner för användarna att lämna egna bidrag till Skandias historia.

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata