Centrum för Näringslivshistoria har utvecklat en webbplats som presenterar bank- och försäkringsbolaget Skandias historia, från 1855 till idag, med hjälp av organisationens omfattande arkivmaterial. På www.skandiahistoria.se presenteras med tusentals bilder och en mängd filmer och artiklar den stundtals dramatiska historien.
– Vår historia är viktig för oss, för våra kunder och faktiskt för resten av det svenska samhället. I över 150 år har Skandia varit en viktig del av svenskt näringsliv och nu får vi 1,2 miljoner ägare som vi vill involvera i att utforma de närmsta 150 åren. Därför har vi bett Centrum för Näringslivshistoria att plocka fram det bästa ur sina arkiv så att den som vill kan förstå hur vi kommit dit vi är idag och vad vi menar när vi säger att vi tänker längre, säger Sven Ljungberg, varumärkeschef Skandia.
Webbplatsen berättar om alla de viktigaste händelserna i Skandias långa historia, från att bolaget 1855 bildades som Sveriges första försäkringsaktiebolag och lanserade Sveriges första livförsäkring, till 2000-talet och utvecklandet av Skandiamodellen, som består av verktyg och metoder som gör det möjligt för till exempel kommuner att beräkna kostnader för ett utanförskap. Självklart ingår berättelserna om turbulensen i början av 2000-talet, men även dramatik av äldre datum, från stadsbränder och jordbävningar till hur Sveriges då största försäkringsbolag Thule höll på att kollapsa men istället såldes till Skandia 1963.
− Vi är jätteglada att vi fått jobba med ett så spännande bolag som Skandia och är mycket nöjda med resultatet. Det här är ett effektivt och roligt sätt att presentera sin historia på, något vi hoppas att fler företag får upp ögonen för, säger Alexander Husebye, vd för Centrum för Näringslivshistoria.
Webbplatsen har utvecklats tillsammans med webbyrån Sublime och designbyrån SomeGuys. Den är optimerad för både dator, läsplatta och mobil. Utöver det digra materialet innehåller den funktioner för användarna att lämna egna bidrag till Skandias historia.