Nyheter

HMS16: ”Din historia, framtidens content”

Anders Sjöman, kommunikationschef på Centrum för Näringslivshistoria, inledde History Marketing Summit 2016 med att kort redogöra för begreppet history marketing och för hur ett företags historia kan bli dess content i framtiden.

Se filmen av Anders presentation ovan. Eller läs kortreferatet nedan.

”Tradition är att skicka flamman vidare, inte att dyrka asken,” sa kompositören Gustav Mahler. Anders Sjöman, kommunikationschef på Centrum för Näringslivshistoria, använde Mahlers citat, och många fler på samma tema, för att understryka att vi är alla beroende av den kunskap och de berättelser som föregått oss.

Väl använda kan dessa historiska berättelser användas som hävstång för framtida utveckling, oavsett om man ska stärka organisationen, fylla varumärket eller bara vara säker på att man inte drabbas av några överraskningar ur det förflutna.

För företag kan historien vara en bevisföring för framtiden. Alla varumärken, hävdade Sjöman, är laddade med associationer, oavsett hur unga eller gamla de är. Säg ett företagsnamn, som IKEA, H&M eller Spotify, och huvudet fylls närmast automatiskt av associationer. Här kan historien vara ett av företagarens bästa verktyg för att förklara vad företaget är och gör, och sätta varumärket i ett större sammanhang.

Att arbeta med historien på detta sätt kallas numera allt oftare för history marketing. Just de senaste åren, när content marketing blivit ett etablerat kommunikationsbegrepp kan man se historien som det bästa content man kan få.  Ett närbesläktat begrepp är heritage management, som används mycket bl a i USA och ursprungligen användes främst för kulturarvsbevarande.

Avslutningsvis sa Anders att history marketing kan hjälpa företag att:

  • Bygga varumärket
  • Stärka företagskulturen
  • Minska risken för att göra samma misstag igen

”Använd historien, den är din bästa språngbräda framåt,” avslutade Anders Sjöman, kommunikationschef på Centrum för Näringslivshistoria.

Lästips: History Marketing 101, en introduktion till begreppet.

 

Om Anders:

Anders Sjöman är kommunikationschef på Centrum för Näringslivshistoria sedan våren 2015 och ansvarig för det redaktionella arbetet, både för uppdragskunder och för näringslivshistoriska projekt.  Tidigare har Anders arbetat som kommunikationskonsult på Springtime i Sverige, som kommunikationschef på filmtjänsten Voddler och som kursutvecklare på Harvard Business Schools center i Paris.  Anders är civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm.

Anders SJöman inledningstalar på History Marketing Summit 2016. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Anders Sjöman inleder History Marketing Summit 2016. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Anders Sjöman, kommunikationschef på Centrum för Näringslivshistoria. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Anders Sjöman inleder History Marketing Summit 2016. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Anders Sjöman, Centrum för Näringslivshistoria, med Sören Nyboe, Volvo Museum och Alexander Husebye, vd på Centrum för Näringslivshistoria.

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata