En gång om året, sedan 2016, samlar vi företag som aktivt brukar sin historia och ber dem berätta hur de arbetar. Att aktivt använda sin historia kallas history marketing – och vår heldag kallar vi för en History Marketing Summit.
History Marketing Summit är tillbaka! Kom på HMS23 5 okt 2023 till Nalen i Stockholm och möt företag som använder den egna historien som en strategisk tillgång.
Watch films from HMS21: Adidas, Ford, Swedbank, Storytel, Skansen, ICA, Arla, Dalénmuseet, Ekonomiska museet – and the democracy ambassador!
Dalénmuseet i Stenstorp och Ekonomiska museet i Stockholm delar på Näringslivshistoriska priset 2021. Museerna får det för sitt framgångsrika folkbildande om företagandets och ekonomins roll i samhällets utveckling. Med utmärkelsen från Centrum för Näringslivshistoria följer en prissumma om 100 000 kr, som mottagarna delar på.
+30 filmer med svenska och utländska företag som berättar hur de arbetar med sin autentiska historia.
Se filmer från HMS19: Electrolux, Indiska, Mäklarsamfundet, Zoégas, Kinnarps, Groth & Co, och brittiska Nationwide Building Society.
Vår första History Marketing Summit i Uppsala. En halvdag om aktivt affärsstödjande historiebruk.
Se filmer från HMS18: Absolut, Investor, BMW, Clas Ohlson, Fazer Group, Astrid Lindgren, HarperCollins UK – och Djurgårdens IF.
Vi filmade alla presentationer på årets upplaga av HMS, konferensen för företag som jobbar med sin historia.
– På Systembolaget behöver vi kunna vår historia för att förstå vår framtid, säger Anna Larsson. Se hela hennes presentation från HMS17.
Trenden med ”history marketing”, där företag använder sin egen historia för att stärka sitt varumärke, växer allt mer, berättar Anders Sjöman från Centrum för Näringslivshistoria.