Allt från HMS23:
History Marketing Summit 2023

VISA BILDTEXT
Den 5 oktober 2023 höll vi vår sjätte History Marketing Summit på Nalen. En heldag om företags historiebruk och vilken nytta de ser i att använda historien för att driva affären framåt. Foto: Stina Stjernkvist

Den 5 okt 2023 höll vi vårt sjätte History Marketing Summit. En heldag med företag som aktivt använder historien som en strategisk tillgång.

I år med Stockholms stadshus, Elekta, Autoliv, Atlas Copco, Embracer Games Archives, Irish Distillers (Irland) och Bosch (Tyskland).  Vi pratade om Sverigebildens betydelse för svenska företag med Svenska Institutet, Business Sweden och svenska ambassaden i Berlin. Gerald Engström avslutningstalade kring sin entreprenörsresa med Systemair. Och precis som på HMS16, HMS17, HMS18, HMS19 och HMS 21 filmade vi talarna. Scrolla ned och se årets presentationer. Varje presentation är ca 20-25 min lång.

Svante Hådell, Stockholms Stad: Så firade vi Stockholms stadshus 100 år 

1923 invigdes Stockholms Stadshus med pompa och ståt. I år firas denna 100-åring med bok, utställningar, aktiviteter, öppet hus och mer. Men varför firar man en byggnad, hur ståtlig den än må vara? Svante Hådell, protokollchef på Stockholms stad och jubileumsgeneral för Stadshuset 100 år förklarar.

Elekta, Autoliv och Atlas Copco: Så firade vi våra jubileumsår

Tre B2B-företag, som alla nyss firat jubileum, berättar hur de passat på att utnyttja jubileerna för att stärka organisation och varumärke: Elekta (50 år), Autoliv (70 år) och Atlas Copco (150 år).

Gå direkt till de enskilda talarna:

Carol Quinn, Irish Distillers: Så håller vi Jamesons arv vid liv – och använder det för vår affärsutveckling idag.

Sedan 1780 har whiskeyn Jameson gjorts på Irland.  Carol Quinn, arkivarie på ägarföretaget Irish Distillers, håller liv i den historien för varumärkets nytta. Och hjälper även produktutvecklarna när helt nya produkter ska tas fram – med inspiration från det förflutna.

Dietrich Kuhlgatz, Bosch: Så håller vi historien levande i ett globalt B2B-företag

Industriföretaget Bosch startades av Robert Bosch 1886 i en liten fabrik med två arbetare. Hur företaget växt och tagit sig igenom både med- och motgångar vet företagets egna historiker Dietrich Kuhlgatz allt om – och han ser till att hålla historien levande internt. 

David Boström, Embracer Games Archives: Så bygger man ett branscharkiv 

Svenska speljätten Embracer startade 2022 ett arkiv nära huvudkontoret i Karlstad – men inte för den egna historien, utan för att spara hela branschens historia, inklusive konkurrerande produkter. Varför tar ett enskilt företag ett sådant branschansvar? Och hur skapar man ett arkiv från grunden? Arkivchefen David Boström berättar. 

Varumärket Sveriges nytta för svenska företag – Panel med Svenska Institutet, Business Sweden, och svenska ambassaden i Berlin.

I utlandet bygger svenska företag bygger sina varumärken i varierande grad på sin ”svenskhet”. Hur påverkar egentligen den allmänna Sverigebilden lyckan för svenska företag utomlands? Hur har den förändrats över tid? Om det pratade representanter för Svenska Institutet, Business Sweden och svenska ambassaden i Berlin.

Gå direkt till varje talares inledande presentation:

Gerald Engström: Min entreprenörsresa med Systemair.

Årets avslutningstalare på HMS23 var Gerald Engström. Sedan 1974, från Skinnskatteberg har han växt ventilationsbolaget Systemair till en global gigant. Via sitt Färna Invest investerar han i andra företag –  som när han nyss köpte konkursade klädkedjan Indiska för att restrukturera det.  Geralds entreprenörsresa med Systemair är ett stycke nutida företagshistoria.

Anders Sjöman: En ny bok om History Marketing!

Ett företags historia är alltid värd att lyfta. Men hur kan framtidssatsande företag använda historien som en affärsdrivande tillgång . Om detta handlar ”HISTORY MARKETING – Företagens historia som en strategisk tillgång”, en helt ny bok som släppts lagom till HMS23.  Bokens författare och Centrum för Näringslivshistorias kommunikationschef Anders Sjöman berättar mer om vad den innehåller.


Bilder från dagen. (Foto: Stina Stjernkvist.)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

HMS23. (Foto: Stina Stjernkvist)

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata