Allt från HMS19:
History Marketing Summit 2019

VISA BILDTEXT
Anders Sjöman från Centrum för Näringslivshistoria var dagens konferencier.

Vår fjärde History Marketing Summit hölls 5 sep 2019 på Nalen i Stockholm. En ny omgång företag berättade hur de aktivt använder historien som en strategisk, affärsstödjande tillgång: Electrolux, Indiska, Mäklar­samfundet, Storytel, Zoégas, Kinnarps, Groth & Co, och brittiska Nation­wide Building Society.  Dessutom fick skrift­ställaren Anders Johnson det första Närings­livs­historiska priset och höll en pris­tagarföre­läsning.

Precis som på HMS16, HMS17 och HMS18 filmade vi talarna. Scrolla ned och se årets presentationer. Filmerna är 20-25 min långa.

Karin Lindahl: Så jobbar vi på Indiska med vår historia 

Som managementkonsult hjälpte hon den krisdrabbade klädkedjan Indiska. Det slutade med att hon köpte företaget. Där andra såg ett gammalt företag på fallrepet såg hon styrkan i en lång historia. Karin Lindahl, vd och ägare av Indiska berättar hur hon vågade ta steget och hur hon ser på historiens styrka (och även belastning!) när hon med sitt team utvecklar dagens Indiska.

Martin von Arronet: Så jobbar vi på Electrolux med vår historia

I år 2019 firar Electrolux 100 år. I varje tid, under ett sekel, har företaget hållt sig relevant – och det genom att alltid utveckla kundernas livsmiljö. Martin von Arronet, kommunikationsdirektör på Electrolux, berättar om hur Electrolux i dag använder historien för att stödja sina framtida planer. Dessutom går han igenom sin lista över ”tio tips när du ska fira företagsjubileum”.

Den åter­upp­rättade Maria Zoéga med forskaren Anja Petersen från Dunkers Kultur­hus och Sofia Anderhall från Zoégas.

Förlåt oss, Maria!” sa annonser från kaffe­till­­verkaren Zoégas hösten 2018. Företagsberättelsen hade till dess fokuserat på hennes makes (korta) bidrag till företaget. Anja Petersen, forskaren som åter­upp­täckte Maria, och Sofia Anderhall från Zoégas marknadsavdelning, berättade mer om hur de återupprättade Marias roll i företagets historia. Samtalet leddes av Anders Houltz, forskningschef på Centrum för Näringslivshistoria.

Sara Kinsey: Så jobbar vi på Nationwide i England med vår historia

Bolåneinstitutet Nationwide Building Society har i 175 år hjälpt britter att finansiera sina bostäder. Alla beslut företaget tar idag utgår från sju principer som skapats genom historien. För varje ny satsning frågar man sig vad grundaren, mr Cooper, skulle göra idag – och tar diskussionen därifrån. Arkivchef Sara Kinsey berättade hur det går till – och visade historiska poesifilmer om bolån.

Sibylla Jacobsson: Så jobbar vi på Kinnarps med vår historia

Evy och Jarl Andersson grundade kontorsmöbel­före­taget Kinnarps för över 75 år sedan. Sibylla Jacobsson, deras dotter och bolagets styrelseordförande, berättade på History Marketing Summti 2019 hur arvet görs aktuellt och inspirerande för dagens 2 300 anställda.

Storytel: Ett ungt företag – med en hundraårig historia.

Ljudboksförlaget Storytel, grundat 2005, äger Norstedts, grundat 1823 och Sveriges äldsta förlag. Hur balanserar man gammalt och nytt i en och samma koncern, med målet att boken ska fortsätta växa, i alla dess former? Storytels ordförande Rustan Panday berättar .

Groth & Co: Så firade vi 150 år!

Groth & Co grundades 1869 som Skandinaviens första patentbyrå. När byrån i år 2019 firade 150 ville man fira – men hur gör man patent för glödlampor och separatorer relevanta idag? Och hur slår man på stort när man är en liten spelare? På History Marketing Summit 2019 berättade Mats Lundberg, vd och Viktor Backemar, marknadschef, om hur de arbetat med jubileet, i ett samtal med Anders Houltz, forskningschef på Centrum för Näringslivshistoria.

Joakim Lusensky: Så jobbar vi på Mäklarsamfundet med vår historia

Vid första världskrigets slut hade en het bostads­marknad lockat många oseriösa typer att kalla sig ”mäklare”. En bransch­orga­nisation skapades för att skydda yrket och driva god mäklarsed – och det har den nu gjort i 100 år. Joakim Lusensky, kommunikations- och analyschef på Mäklarsamfundet, berättade på History Marketing Summit 2019 om hur förbundet använder sitt jubileum för att fortsätta utveckla både yrket och branschen.

Anders Johnson: Så skildras näringslivets historia av historiker, i media och i populärkultur

Hur skildras egentligen det svenska näringslivets historia i böcker, filmer och media? Vilka typer av företag, branscher, människor, företeelser brukar uppmärksammas – och vad brukar glömmas bort? Skriftställare Anders Johnson borde veta efter att ha skrivit närmare 150 böcker om svenskt näringslivshistoria. På History Marketing Summit 2019 gav han sin syn på saken. Han hade dessutom just tagit emot Näringslivshistoriska priset 2019 för sin långa gärning, så detta var hans pristagarföreläsning.

Anders Sjöman: Om strategiskt historiebruk och history marketing

Ett företags historia bygger varumärke, stärker medarbetare och hjälper med förändringar. Inte illa för en tillgång som skapas bara för att man driver verksamheten. Anders Sjöman, kommunikationschef på Centrum för Näringslivshistoria, berättade mer om affärsstödjande historiebruk, eller history marketing, i den här inledningen till History Marketing Summit 2019, en heldag om strategiskt historiebruk.


Bilder från dagen. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Från HMS19, 5 sep 2019. (Foto: Linus Sundahl Djerf)

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata