Få företag lever till 150 år. Men Atlas Copco har hållt sig relevanta sedan 1873, inte minst genom att omstöpa företaget flera gånger. Den historien behövs hållas vid liv, tyckte företaget när det fyllde 150 och bad oss göra en ny historiebok.
Grundat 1873 har företaget genom åren både bytt namn – från AB Atlas till Atlas Diesel till Atlas Copco – och även inriktningar – från järnvagnstillverkning till dieselmotorer till gruvverktyg till dagens fokus på kompressor, vakumteknik, industriteknik och kraftteknik. Men fokuset på ingenjörs- och teknikkunnande har företaget hållt fast vid i alla tider, vilket varit grunden till att det kunnat hålla sig relevant genom varje teknikskifte.
Atlas Copcos historia har berättats i många tidigare böcker. Så sent som när företaget fyllde 140 år hjälpte vi det med en historiebok.
Så nu, vid 150 år, ville det framför allt ha en populärhistoriskt hållen historik, att berättas främst för medarbetarna i de många bolag världen över som tillsammans utgör the Atlas Copco Group.
Det blev boken ”Atlas Copco Group – 150 years of innovation” (Förlaget Näringslivshistoria, 2023), som låg färdig till jubileumsfirandet i våras. En bok som efter en kortare historik om världens teknikutveckling och om Atlas Copcos bidrag till den, främst fokuserar på de områden där företaget är verksamt idag och de många medarbetare som bygger vidare på de generationer som gått före dem i företaget. För som vd Mats Rahmström skriver i bokens förord, ”Vi skulle inte vara här utan det arbete som alla som gick före oss gjort. Vi står själva på jättars axlar.”
En del av något större …
Boken, som inte finns i öppen handel utan bara delas till medarbetare på Atlas Copco, var i sig bara en del av Atlas Copcos 150-årsfirande. Hur företaget använde jubileumsåret för att stärka varumärke och organisation berättade Linda Ekwall, corporate communications manager på Atlas Copco, mer om på årets History Marketing Summit.