Nyheter

Porsche Museum tar besökare från konsten

Är i Stuttgart på välbesökta Porsche Museum (i Zuffenhausen). I samma stad fast på andra sidan, i Obertürkheim, ligger Mercedes Museum. Nånstans mittemellan hittar vi Boschs museum.

I Stuttgart finns också den vanliga uppsättningen av konstmuseer, men frågan är om inte bilmuseerna numera drar betydligt större publik.

Biltillverkarna har förstås slantat upp, och det med besked. Vi talar om museer som ligger i 300 miljoner Euro – klassen. Något som de flesta konstmuseer får får suga på ramarna efter (om man inte heter Guggenheim..).

På Porsche Museum handlar det om att fylla varumärket med så mycket ärofull historia som möjligt. Fart, rallysegrar, personligheter – fast också en och annan brandbil och traktor, som får visa att man inte bara funnits till för fartdårar.

I mitten av utställningen finns denna installation som blygsamt antyder att man vunnit några pokaler (28 000 stycken).

porsche-museum-tar-besokare-fran-konstmuseerna-1

Museer som dessa är en del av en ny trend som vi kan iaktta i städer som har turen att hysa framgångsrika företag med starka varuärken. Industriellt tillverkade föremål som ställs ut i miljöer med exklusiva restauranger omgivet av spektakulär arkiktektur konkurrerar med det traditionella museet, där unikatet/ konstverket fascinerar.

Konstmuseerna har fått konkurrens. Besökarströmmarna har upptäckt något nytt, något som de känner igen och som har en god portion nostalgi över sig.

Om jag själv skall välja Porsche Museums vackraste bil, blir det denna 911 från 1968. En sådan ville jag ha som 10-åring…

porsche-museum-tar-besokare-fran-konstmuseerna-2

Sedan fanns förstås avdelningen prylar som kretsar kring varumärket, en del av ganska kitschig karaktär, eller vad sägs om denna Porsche 911 i form av en kaffekanna?..

porsche-museum-tar-besokare-fran-konstmuseerna-3

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata