Vi skapade TVÅHUNDRA,
magasinet om sparbanksidén och Swedbanks historia

VISA BILDTEXT
"TVÅHUNDRA - Pengarna och livet sedan 1820" är Swedbanks jubileumsmagasin för sitt 200-årsfirande, producerat av Centrum för Näringslivshistoria och utgiven på Förlaget Näringslivshistoria.

Swedbank och sparbanksidén fyller 200 år 2020. Vi på Centrum för Näringslivshistoria har tillsammans med Swedbank gjort ett jubileumsmagasin som berättar den två sekel långa historien om hur sparbankerna och landet utvecklades. 

År 1820 öppnade Göteborgs Sparbank, den första sparbanken i Sverige. Dagens Swedbank har sitt ursprung i denna första sparbank – och firar därmed 200 år. Få svenska företag kan visa på sådan lång verksamhet, en verksamhet som dessutom är intimt kopplad med hela landets utveckling. 

Denna historia, hela vägen från starten 1820 då Sverige var ett fattigt bondesamhälle i Europas utkanter, till dagens bankjätte i ett av världens modernaste länder, berättar vi i det 72-sidiga magasinet ”TVÅHUNDRA – Pengarna och livet sedan 1820”. Magasinet har vi tagit fram tillsammans med Swedbank och vi baserade det på research i Swedbanks arkiv som vi sköter åt banken. 

Magasinet har i dagarna delats ut till drygt 7 000 Swedbankanställda i Sverige och kommer även finnas tillgänglig på bankens kontor över hela landet. En engelsk version av magasinet kommer inom kort också finnas tillgänglig. 

Från 1820 till idag

Sparbanksidén byggde 1820 på att att ge vanligt folk en chans att bygga eget ekonomiskt välstånd. Då handlade det om att erbjuda banktjänster som vi idag tar för givna men som då var revolutionerande. Över 200 år har sedan nya tjänster tillkommit, i takt med att samhället utvecklats – men alltid med sparandet i fokus. Som flest hade Sverige 498 sparbanker 1926. Efter sammanslagningar består Sparbankssverige idag av Swedbank och knappt 60 sparbanker.

Magasinet berättar den historien, hela vägen fram till dagens mediabevakade situation – men lägger ännu mera vikt på hur samhället utvecklats under 200 år och vilka ekonomiska behov privatpersoner och företag haft för att kunna bygga en sund och hållbar ekonomi i var tid. 

Som Göran Persson, Swedbanks styrelseordförande, säger i en intervju i magasinet: ”Sparbanksidén är lika relevant nu som för 200 år sedan. En idé bygger på värderingar och värderingar är tidlösa. Men hur den tillämpas måste spegla sin tid. Idén måste alltid göras relevant, annars fasas den snabbt ut.”

Poddar och kortfilmer på gång… 

Magasinets innehåll har Swedbank även använt för sin uppdaterade historiesajt, swedbank.se/historia; till sin kampanjsajt swedbank.se/200; och den är en relaterad produktion till den jubileumskampanj ”Framåt då. Framåt nu”, som Swedbank lanserat i dagarna.  

Den årslånga research som ligger bakom magasinet fortsätter vi bygga på: härnäst kommer vi göra en poddserie och kortfilmer om Swedbanks och sparbanksidéns historia. 

Vår projektgrupp

I projektgruppen som arbetat med magasinet på Centrum för Näringslivshistoria ingick:

Swedbanks projektledare och redaktionschef var Ellen Carlgren. Beställare hos Swedbank var Johan Eriksson.

Tryckeri var Brand Factory.

 

Vill du också använda ditt företags jubileum till affärsnytta? Här kan du läsa mer om hur strategiskt historiebruk bygger affärsvärde, det som vi även kallar history marketing. Eller hör av dig direkt till Anders Sjöman, kommunikationschef, på 070-717 60 78, anders.sjoman@naringslivshistoria.se.