History marketing är när en verksamhet aktivt arbetar med sin egen autentiska berättelse eller sitt historiska sammanhang. Man gör det oftast för att stärka varumärket, bygga organisationen och kulturen eller hjälpa med förändringar.
I dag är det Våffeldagen och alla läsare uppmanas att äta minst en nygräddad våffla med grädde och sylt. Historien bakom våfflorna är intressant: som…
Mitt blogginlägg om Västerbottensostens skapare, Ulrika Eleonora Lindström, har roligt nog fått stor spridning. Inlägget rekommenderades i Twitter och skickades vidare där mellan en stor mängd…
Så här på internationella kvinnodagen skulle jag vilja dryfta ett ämne jag länge gått och retat mig på: Behandlingen av Västerbottenostens skapare Ulrika Eleonora Lindström….
Vinn ett signerat exemplar av Edward Bloms fotobok Handelsbilder Tidskriften Företagsminnen finns nu till försäljning i ett antal kiosker och tidningsbutiker, exakt var, se här!…
Efter att ha ätit en utmärkt lunch på Lux (tack DN på stan!) så tog jag en promenad över Lilla Essingen förbi Hulvéns Livs. Jag…
Här en liten länk till Svensk Handels webb där jag berättar om boken ”Handelsbilder” som Centrum för Näringslivshistoria gjorde på uppdrag av Svensk Handel till…
Årets julklapp blev som Ni nog har hört: spikmattan! Själv föredrar jag dunbolster, men det är kul när sådana här bisarra modenycker blir årets julklapp…
I morse när jag kom till kontoret hade vår vd Alexander lagt en bok på min stol; han brukar göra så när det är något…
I fredags hade jag ett roligt uppdrag. Min kollega Anna och jag gick omkring och inventerade bryggerihistoriska föremål på Carlsberg Sveriges huvudkontor i Bromma. Jag…
Var i Svensk Näringslivshuset idag på morgonen för att tala arkiv med ett par branschföreningar. Bl.a. fick jag komma ner i källaren och se fantastiska,…