History marketing är när en verksamhet aktivt arbetar med sin egen autentiska berättelse eller sitt historiska sammanhang. Man gör det oftast för att stärka varumärket, bygga organisationen och kulturen eller hjälpa med förändringar.
Kommer Volkswagen lära sig av sin egen historia? Med dieselskandalen från september hängande över sig kryper nya varningar fram som rör både diesel och bensindrivna…
Försvarsjätten Lockheed Martin firade 100 innovationsrika år 2012. Från 1910-talets sjöflygplan till nutidens missiler och högteknologiska krigsmateriel rustar de inför framtidens militära utmaningar. Med historiens hjälp skapade…
Att se värdet av mitt företags historia och omsätta det i bra marknadsföring, det är vad ”history marketing” handlar om.
Kemiföretaget BASF har funnits i tyska Ludwigshafen sedan det grundades för 150 år sedan. Denna globala aktör planerar sin framtid med bas i det förflutna.
Alla vi som använder Instagram passar på varje torsdag att minnas vårt förflutna med hjälp av #TBT. Även företagen som ICA, OK ekonomisk förening och Arla blickar…
I maj 2015 gav jag en kort presentation om ”history marketing” på Praktikertjänsts årliga stämma. Och med kort menar jag ”pecha kucha”-snabb: 20 bilder, där varje…
”Datorspel hör till de mest komplicerade former av mjukvara man kan tänka sig. Kan vi bevara spel kan vi bevara allt.” Detta menar Janet Delve,…
Denna text var ursprungligen publicerad på B2B-byrån Hägvall & Sjömans blogg. När Per Carleö, Marknadskommunikationschef på Volvo Personbilar, klev upp på scenen på Webbdagarna i…
Journalisten och experten Ronald Fagerfjäll tar med oss på utflykt längst in i en hemlig provgruva under Sickla köpkvarter i Nacka utanför Stockholm. Han guidar…
Vem uppfann kylskåpet? Hur såg dammsugaren ut i början av 1920-talet? Följ med oss till Lilla Essingen och restaurang Lux – tidigare huvudkontor och fabrik…