History marketing är när en verksamhet aktivt arbetar med sin egen autentiska berättelse eller sitt historiska sammanhang. Man gör det oftast för att stärka varumärket, bygga organisationen och kulturen eller hjälpa med förändringar.
Historien om hur den svenska bankindustrin utvecklats sedan 1880 dess berättas i en ny bok från Svenska Bankföreningen, byggd på nyskrivna texter från Centrum för Näringslivshistoria.
När Teknikföretagen firade 125 år 2021 hjälpte vi dem att berätta historien om svensk teknikutveckling. Resultatet blev bland annat artiklar, filmmaterial och lektionsförslag.
Från starten 1856 till idag och in i framtiden. Anders Sjöman och journalisten Tobias Svanelid har grävt i arkiven och berättar historien om SEB.
På Varumärkesdagen 2022 kommer vår kommunikationschef Anders Sjöman tala om strategiskt historiebruk och om hur arkivet kan bli en av marknads- och varumärkeschefens bästa tillgångar. Här berättar han redan nu lite mer om detta.
Lyssna på vår kommunikationschef Anders Sjöman som berättar om history marketing och att få verksamheter att se historien som en strategisk tillgång.
Watch films from HMS21: Adidas, Ford, Swedbank, Storytel, Skansen, ICA, Arla, Dalénmuseet, Ekonomiska museet – and the democracy ambassador!
Lyssna på masterclass i history marketing som vår kommunikationschef Anders Sjöman håller tillsammans med indiska Godrej Archives.
Lyssna på samtalet mellan vår kommunikationschef Anders Sjöman och Carmen Hofman från European Association of Banking History om history marketing och historia som tillgång för företag och organisationer.
Vi hjälper Teknikföretagen att fira 125 år genom 20 artiklar som illustrerar både Teknikföretagens historia och den svenska teknikhistorien som helhet.
Vi på Centrum för Näringslivshistoria gjorde ett jubileumsmagasin åt byggföretaget JM som väcker 75 år av historia till liv.