History marketing är när en verksamhet aktivt arbetar med sin egen autentiska berättelse eller sitt historiska sammanhang. Man gör det oftast för att stärka varumärket, bygga organisationen och kulturen eller hjälpa med förändringar.
Finns det något mer förväntansväckande än nedräkningen till jul? Och hur många produkter finns det inte för att öka spänningen? Adventskalendern är den främsta av…
Det lackar mot jul. En jul som inte vore sig lik utan vissa fenomen. I årets julkalender presenterar vi 24 stycken, en om dan, som vi inte skulle klara oss utan.
Redan 1902 startade Josef Sachs Nordiska kompaniet och 1915 öppnade varuhuset på Hamngatan i Stockholm. Redan från starten har julskyltningen, och avtäckandet av denna på…
Till det franska modehuset Lanvins 125-årsjubileum 2014 gjorde företaget ett djupdyk i sitt arkiv vilket resulterade i en webbsida som lanserades under februari samma år….
London Business School firade år 2014 50 år och lagom till jubileet lanserades en webbsida med temat ”Celebrating our past, inspiring our future”. Webbsidan är…
Likt många andra företag var Adidas och Puma tvingade att tillverka vapen och liknande för det nazistiska Tyskland. Men till skillnad från Volkswagen, som också…
Disktrasan har visat sig ha ett väldigt spännande förflutet. Visste du att den till exempel har varit delaktig i en av NASA:s många uppskjutningar? Och…
Med fokus på husets historiska ägare förändrade hotell och konferensanläggningen Engeltofta sin marknadsföring under 2014. Deras mål var att lyfta Gävles storhetstid och de företagare…
Reklam har funnits långt tillbaka i tiden, i Pompeji salufördes olika tjänster direkt på väggarna, exempelvis: Eupemus stecus e fundo et rota, Eupemus säljer gödsel…
År 2012 fyllde den amerikanska chokladkakan 100 år och firade detta med en framgångsrik kampanj som förnyade varumärket. Oreo lanserade först kampanjen #theoreomoment där man…