History marketing är när en verksamhet aktivt arbetar med sin egen autentiska berättelse eller sitt historiska sammanhang. Man gör det oftast för att stärka varumärket, bygga organisationen och kulturen eller hjälpa med förändringar.
Med fokus på husets historiska ägare förändrade hotell och konferensanläggningen Engeltofta sin marknadsföring under 2014. Deras mål var att lyfta Gävles storhetstid och de företagare…
Reklam har funnits långt tillbaka i tiden, i Pompeji salufördes olika tjänster direkt på väggarna, exempelvis: Eupemus stecus e fundo et rota, Eupemus säljer gödsel…
År 2012 fyllde den amerikanska chokladkakan 100 år och firade detta med en framgångsrik kampanj som förnyade varumärket. Oreo lanserade först kampanjen #theoreomoment där man…
År 2012 fyllde den danska leksakstillverkaren 80 år och släppte lagom till jubileet en animerad film om de världskända platsklossarnas uppkomst. Ett blooper-klipp kom året…
Kommer Volkswagen lära sig av sin egen historia? Med dieselskandalen från september hängande över sig kryper nya varningar fram som rör både diesel och bensindrivna…
Försvarsjätten Lockheed Martin firade 100 innovationsrika år 2012. Från 1910-talets sjöflygplan till nutidens missiler och högteknologiska krigsmateriel rustar de inför framtidens militära utmaningar. Med historiens hjälp skapade…
Att se värdet av mitt företags historia och omsätta det i bra marknadsföring, det är vad ”history marketing” handlar om.
Kemiföretaget BASF har funnits i tyska Ludwigshafen sedan det grundades för 150 år sedan. Denna globala aktör planerar sin framtid med bas i det förflutna.
Alla vi som använder Instagram passar på varje torsdag att minnas vårt förflutna med hjälp av #TBT. Även företagen som ICA, OK ekonomisk förening och Arla blickar…
I maj 2015 gav jag en kort presentation om ”history marketing” på Praktikertjänsts årliga stämma. Och med kort menar jag ”pecha kucha”-snabb: 20 bilder, där varje…