Näringslivshistoriska priset delas ut av Centrum för Näringslivshistoria till den eller de som gjort bestående insatser för att lyfta svensk näringslivshistoria och visa på de svenska företagens bidrag till det gemensamma samhällsbygget. Tidigare mottagare är skriftställaren Anders Johnson, Dalénmuseet och Ekonomiska museet och professor Håkan Lindgren.
När priset nu delas ut för fjärde gången går det till IKEA. Juryns motivering lyder:
IKEA har under många år arbetat med att hålla sin historia och sitt kulturarv levande för medarbetare, partners och kunder, ett arbete som nu drivs av IKEA Museum. IKEA har därmed även lyckats placera sin utveckling i Sveriges övergripande samhällshistoria – för om Per Albin Hansson byggde folkhemmet var det Ingvar Kamprad som inredde det. Historiska handlingar och föremål bevaras löpande i företagets specialbyggda utrymmen i Älmhult. På denna grund bygger IKEA sin berättelse i böcker, artiklar, möten, och inte minst i IKEA Museum, både i Älmhult och digitalt. Det är ett arbete som aldrig tar slut, och som IKEA omfamnar med energi, uthållighet och uppfinningsrikedom.
Lennart Francke, juryordförande för Näringslivshistoriska priset, kommenterade valet:
”För första gången går Näringslivshistoriska priset till näringslivet, där IKEA visat hur företags historiska arv kan användas i nutid. Juryn vill med detta uppmärksamma den roll som företag själva spelar i att bevara och berätta Sveriges näringslivshistoriska kulturarv, genom att göra den egna företagshistorien till en del av företagskulturen.”
Linda Fisti, Marketing & Communication Manager på IKEA Museum tar emot priset å företagets vägnar vid årets History Marketing Summit torsdagen den 5 oktober på Nalen i Stockholm och kommer då även ge en kort pristagarföreläsning. Hon säger:
”Vi värdesätter vår historia och genom att skapa kännedom om denna vill vi bygga förståelse, inspiration och entreprenöriellt mod bland våra kollegor, men också hos morgondagens entreprenörer och IKEA fans runt om i världen. Vi lyfter därför fram historier om både misstag, utmaningar och framgångar med förhoppningen om att det ska inspirera.”
IKEA har för avsikt att använda prispengarna till att stötta ungt entreprenörskap.