Allt fler företag använder aktivt sin historia för att stärka varumärket eller organisationen. Detta strategiska historiebruk kallar vi ”history marketing” – och här är några av de företag vi hjälpt genom åren att bli ännu aktivare historiebrukare.
Vi filmade alla presentationer på årets upplaga av HMS, konferensen för företag som jobbar med sin historia.
Det kvinnliga chefsutvecklings- och mentorprogrammets historia beskrivs i en ny bok från vårt förlag.
– På Systembolaget behöver vi kunna vår historia för att förstå vår framtid, säger Anna Larsson. Se hela hennes presentation från HMS17.
Ersta diakoni har en fantastisk historia som sträcker sig över tre sekler. ”Se människan! En bok om Ersta diakoni” ger en inblick i den verksamhet som bedrivits genom…
Hagley Museum & Library i USA bygger sin verksamhet inte på ett utan på ett antal olika företagsarkiv, berättar Erik Rau.
På uppdrag av The Absolut Company har vi på Centrum för Näringslivshistoria gjort en uppropssida om mannen på Absolut-flaskans sigill: brännvinskungen Lars Olsson Smith. Mycket är…
Alectas 100 år berättas med en ny historiesajt, utställning, film och tre poddar. En historia, många berättarsätt.
ICA fyller 100 år 2017. Det berättar vi med ny historiesajt, fyra handlarmagasin och sju filmer. En berättelse, flera uttryckssätt.
En ny bild- och kartbaserad webbhistoria berättar Svenska Bostäders historia från 1940-talet till idag.
Redan för mer än 1000 år sedan kom kinesiska textilier till Sverige via Sidenvägen. Idag har över 500 svenska företag verksamhet i Kina och under…