Allt fler företag använder aktivt sin historia för att stärka varumärket eller organisationen. Detta strategiska historiebruk kallar vi ”history marketing” – och här är några av de företag vi hjälpt genom åren att bli ännu aktivare historiebrukare.
”Transforming an organisation”, en ny bok från Förlaget Näringslivshistoria, berättar hur telekomjätten Ericsson förvandlades till en Lean-and-Agile-organisation i början av 2010-talet.
Vid 1800-talets slut grundades Gränges som gruv- och tågbolag. I dag är bolaget världsledande inom aluminiumprodukter. Gränges historia berättas av näringslivsförfattaren Ronald Fagerfjäll. Boken finns nu finns på engelska.
När Teknikföretagen firade 125 år 2021 hjälpte vi dem att berätta historien om svensk teknikutveckling. Resultatet blev bland annat artiklar, filmmaterial och lektionsförslag.
Allt fler företag använder sin historia för att stärka varumärket eller organisationen. Detta strategiska historiebruk kallas history marketing – och här är några verksamheter som…
Den senaste boken från Förlaget Näringslivshistoria berättar historien om hur det gotländska företaget ImseVimse lyckats ta plats på en global marknad.
+30 filmer med svenska och utländska företag som berättar hur de arbetar med sin autentiska historia.
En berättelse, många sätt att paketera den – vi har gjort jubileumsbok och jubileumsmagasin åt Mäklarsamfundet. Historien om bostadsmarknaden, branschen och omvärlden under 100 år.
Den senaste boken från Förlaget Näringslivshistoria berättar om hundra år av svensk medicinsk forskning – och om vikten av privata forskningsbidrag.
Vi har gjort ett jubileumsmagasin åt Mäklarsamfundet som handlar bostadsmarknaden, branschen och omvärlden under 100 år.
Vi fick uppdraget att berätta SF Studios hundraåriga historia på webben.